Kylläpäs nyt yhtäkkiä tullaan hakusanoilla "linnanmäki uusi laite".
No eipä kai ihmekään, Lintsiä ei tunnu omilla webisivuillaan sen kummempi esittely kiinnostavan.
Uusi laite on nimeltään Kirnu. Se on ns. "ball coaster", jossa rata kulkee yhdessä tasossa (pysty). Muoto on epämääräisen c-kirjaimen mallinen. Laitteen vaunut ovat rataan nähden "poikittain" kuin hartioilla pidettävä kantokeppi, ja "keppien" päissä on neljä istuinta (2+2 seläkkäin) kummallakin puolella. Itse vaunu kulkee rataa pitkin (ja kääntyy myös ylösalaisin), mutta istuimet pyörivät vapaasti, eli luvassa on keinumista ja hetkahtelua sen mukaan mennäänkö c-kirjaimen sisä- vai ulkopintaa. Vaunuja laitteessa on yhteensä kolme.
Laitteen on suunnitellut Intamin AG, ja se muistuttaa jossain määrin Arrow'n suunnittelemaa, surullisen kuuluisaa ja reilusti suurempaa 4D-vuoristorataa X:ää, joka rakennettiin Kalifornian Six Flags Magic Mountain -puistoon vuonna 2001. X oli prototyyppi, ja sen kehittely teki vakavan loven Arrown'n kukkaroon. Osoittautui, että X:ssä oli mojova määrä suunnittelumokia ja muita ongelmia, ja vehje jouduttiin poistamaan käytöstä. Rata on kyllä edelleen olemassa, mutta lienee käytössä vain satunnaisesti. Six Flags haastoi Arrow'n oikeuteen, ja kaiken seurauksena Arrow ajautui konkurssiin. S & S Power onneksi osti Arrow'n pois kuleksimasta, ja maineikkaan vuoristoratayhtiön toiminta saattoi jatkua.
X-insidentti lieneekin eräänlainen alan kollektiivinen suunnittelullinen trauma, sillä X:n tyylisiä ratoja on sen jälkeen tehty vain yksi, viime vuonna Japanissa avattu, Guinnessin ennätysten kirjaankin 14 inversiollaan päässyt Eejanaika. Asialla S & S Power.
X saattaa mallina olla tuttu Rollercoaster Tycoonin pelaajille. Huvipuistosimulaatio nimittäin sisältää osapuilleen kaikki Six Flags -puistojen varteenotettavat radat.
Intaminin versio 4D-radasta on siis paljon pienempi kuin X tai Eejanaika, ja Kirnu on samalla myös yhtiön ihka ensimmäinen "pallorata". Yhtiön toinen rata on rakenteilla Espanjaan ja auennee myös tänä vuonna. Rataa on kahta eri sorttia, ketjuvetoinen ja LSM-työntöinen. Kirnussa lakikorkeuteen noustaan käsittääkseni ketjuvedolla.
Toisen käden tietoa Kirnun "strategisista mitoista":
- Korkeus: n. 25,5 m
- Pituus: n. 142 m
- Suurin nopeus: n. 44 km/h
- Ajelun kesto: n. 1 min
- G-voimat: -1 -- +3,5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti