perjantai 16. maaliskuuta 2007

Muista ihQu liikenteessä


Mies tuo minut usein aamuisin töihin, mikä on varsin mukavaa. Mukavaa
on myös se, että puheenaiheet kulkevat matkan aikana vapautuneesti
taivaan ja maan välillä. Se voi olla sitä Ratakadun parturia,
Yliopiston kirjaston ulkopuolelle parkeeratun asuntoauton
potentiaalisesta "viihdekäytöstä" keskustelua tai jotain vakavaakin.


Tänään ihmettelimme miksi on keksitty suositusnopeutta indikoiva
liikennemerkki? Mikä sen pointti on? Miksi halutaan sanoa "joo tässä on
tää satasen rajoitus, soriiiiiiii, mut me nyt oikeestaan suositeltais
että ajat tässä kolmeekymppiä"?

Eikös siinä voisi olla se rajoituskyltti sitten saman tien?


Vai onko niin, että halutaan myös sanoa että "kyllähän sä siis niinku
saat ajaa niinku rajoitusten mukaan ittes hengiltä tällä pätkällä, me
ei niinku suututa siitä tai sillee, mut olisithan sä vähän niinku daiju
ja se ois niinku vähä ikävää ja sillee, ja aattele nyt jos niinku joku
tätikin kävelis eteen ja sillee"?

Ihmeellisiä ovat moiset
suosituskyltit. Lähinnä tieliikennelain versio ihQuDaa-kielestä.
Loppuikohan rajoituskyltit kesken, kun piti tuollaisia keksiä?


Itse tykkään ja arvostan kunnon rajoituskylttejä ja niiden
implisiittistä management by perkele -asennetta: "turpaan saat,
perkele, jos et nyt hidasta - saatat muuten tappaakin ittes siinä
samalla, mikä kyllä onkin sulle sit ihan oikein. Ja jos tapat jonkun,
niin sit perkele turpiin tuleekin, vaikka oisit kuollut."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kriisipuuro