torstai 9. elokuuta 2007

Murre sanoo mur mur



Siellä sun täällä olen törmännyt hauskaan bleemiin, jossa pitää sanoa esimerkkilauseet omalla murteella. Toisaalta hieman kadehdituttaa, kun törmää oikein kunnon rehevään murteeseen.

Itse puhun outoa sekakieltä: synnyin Tukholmassa, opin puhumaan suomea Turussa, kävin koulua välillä hyvinkin paksusti Sipoon ruotsia vääntävien kersojen seurassa, vastaanottavaisimmasta teini-iästä asti olen viettänyt aikaani laiskasti toisesta suupielestä sönköttävien "helsinkiläisten" (jostain maalta nekin oikeasti on) kanssa, aviomies on Kymenlaaksosta, äidillä on juuret Kangasalla.

Lopputuloksena on laiskaa sitäsuntätää, voiko sitä edes murteeksi sanoa?

1. Siskoni punainen mekko mahtuu myös minulle.
Se systerin punane mekko mahtuu mulle ja

2. Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedonopettaja antoi?
Tarttetsää apuu siin kirjotushommelissa, jonka maantieonmaikka anto?

3. Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit. 
Oke, tehää sit niinku sä sanot.

4. Isäni äiti kertoi hakevansa meidät noin kello 17.45. 
Mummi sanos et se hakee meiät joskus varttii vaille kuus.

5. Matkustinkin Helsinkiin linja-autolla, koska myöhästyin junasta.  
Juna meni nenä eestä, ni mä tulin stadiin dösällä.

6. Oletko nähnyt missään isoveljeni matkapuhelinta?  
Ootsä nähny broidin kännyy?

7. Ostitko sen hameen, jonka näimme viime viikolla Hennes&Mauritzissa?
Ostitsä sen henkkamaukan hameen joka me nähtiin sillo viime viikolla?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kriisipuuro