keskiviikko 4. lokakuuta 2006

Ei ilmaista lounasta jne



PlusTV, laajempaa kanavatarjontaa maanpäälliseen digitelevisioon marraskuusta lähtien kauppaava pulju on houkutellut viime aikoina Kanavapäällikkö-markkinoinnillaan
ihmisiä vastaamaan kyselyyn, jossa voi kertoa mitä haluaa televisiosta
nähdä. Porkkanana käytetään kolmen kuukauden ilmaista katselukorttia.


Mikäs siinä. Kyllä minulle katselukortti kelpaa. Toisaalta kerron myös
ilman porkkanaakin erittäin mielelläni televisiokanaville siitä, mitä
haluaisin katsoa - jos he vaikka joskus näyttäisivätkin sitä mitä
haluan katsoa.

Sain sitten mailiini kuittauksen, että
mielipiteeni on vastaanotettu. Samalla kerrottiin, että pian minulle
myös kerrotaan miten voin saada katselukorttini, joka oikeuttaa
marraskuusta kolmen kuukauden ilmaisen katsomisen jonka jälkeen katselu
muuttuu maksulliseksi.

Okei, vähän hälyyttävää. Tietenkin
muuttuu maksulliseksi kun ilmainen aika loppuu, eli hankin sitten uuden
kortin jos haluan jatkaa katsomista, right?

Mutta miten tämä pitäisi ymmärtää:
Koska
emme voi vielä ilmoittaa tarkkoja hintoja, otamme sinuun yhteyttä heti
PlusTV:n toiminnan alkaessa marraskuussa ja kerromme tarkemmat
hintatiedot sekä katselukortin toimitusaikataulun. Nyt jätetyt tiedot
eivät siis
vielä sido sinua katselukortin vastaanottamiseen ja palkkioajan jälkeiseen maksulliseen tilaukseen.

No
ei niiden siihen maksulliseen katseluun pitäisi sitoa sillä
katselukortin vastaanottamisellakaan?!  Jos tuo ei ole vain
huonosti muotoiltua kieltä, vaan tosiaan tarkoittaa sitä, että saan
kyllä ilmaisen kortin vaivoistani, mutta vain sillä ehdolla että kolmen
kuukauden jälkeen edelleen katson ja maksan katsomisestani, niin minua
on huijattu.

Samantyyppinen lause kuin tuo ensin
mainitsemani eli "kolmen kuukauden palkkioajan jälkeen katselu muuttuu
maksulliseksi" toki löytyy myös kyselyyn ruinatessa, mutta vain linkin
takaa. Eli se pitäisi itse osata kaivaa esiin. Valistunut kuluttaja
tietysti tekee sen, mutta mielestäni tällaisissa tapauksissa hommaa ei
voi vaatia. Tietysti ihan hyvä, että vastaaminen ei sido ostamiseen,
mutta ikävää on myös vastaamiseen huijaaminen. Ja kun koko lause on
lisäksi täydellisen ympäripyöreä.

Ihan en hyväksy. En nyt
muista miten kuluttaja-asiamies on aiemmin suhtautunut näihin, jossa
sinut houkutellaan paikalle tekemän töitä lupauksilla palkkiosta, jota
ei sitten olekaan ellet sitoudu maksavaksi asiakkaaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kriisipuuro