maanantai 26. helmikuuta 2007

Voittoja ja häviöitä


Jaa-a, viime yönä Scorsese sai sitten vihdoinkin haluamansa. On se sitä
Oscaria kärkkynyt. Ja kuten aina, tuntuu että kun se palkinto lopulta
tulee, niin se on aina jotenkin "säälistä".



Ei ettäkö The Departed millään lailla olisi huono elokuva. Ei suinkaan.
Finnkinon eilisten synttäreiden ansiosta nimittäin vihdoinkin kävin sen
katsomassa kaikista ennakkoluuloistani huolimatta. Ja oli se sen 4
euron väärtti kyllä.



On kiitettävää, että vaikka tarina on lainatavaraa, on se onnistuttu
sijoittamaan ihan hienosti amerikkalaisiin kuvioihin, ja taiteellisia
vapauksia on otettu siellä täällä hillitysti ja harkiten, mutta
oleellisesti. Valitettavasti kuitenkin niin moni kohtaus ja jopa
kuvallinen asetelma on aivan suoraan Infernal Affairsista, että
moraalinen oikeutus Oscariin on kyseenalainen. Varsinkin jos mennään
vielä lisäämään Hollywood-loppu, jossa paha saa palkkansa.



Paljon mieluummin olisin nähnyt pikku-ukkelin Scorsesen kourassa esimerkiksi Gangs of New Yorkista.



Ja sitten jotain ihan muuta.



Nimittäin tulipa siinä elokuvareissulle mennessä mieleen, että miten
ihmeessä tässä oikein saisi ihmisen ekoilemaan, välttämään
yksityisautoilua ja käyttämään julkisia, kun siitä ekoilusta on tehty
välittömästi reilusti kalliimpaa kuin yksityisautoilu - välillisellä,
pitkäkestoisella hyödyllä ja rahansäästöllä ei ole merkitystä silloin
kun yksilön pitää hetkellä x ryhtyä kykenemään.



Varsinkin vakituisen yksityisautoilijan houkuttelu erilaisilla
kampanjoilla julkisten käyttäjiksi - edes toisinaan julkisten
käyttäjiksi - on tuhoon tuomittu yritys niin kauan kuin edes
arvolipulla matkustaessa ei ole kolmen hengen joukolla autoilua
halvempaa mennä keskustaan ja takaisin julkisilla.



Tähän eivät tehoa mitkään kokonaislaskelmat auton ylläpidon
kalleudesta, koska pääasiallinen yksityisautoilija ei ajattele niitä
asioita niin, kun hän punnitsee julkisten tai oman auton käyttämistä
jossain sattumanavaraisessa tilanteessa.



Arpoessaan auton tai julkisen välillä autoilija ajattelee lähinnä
bensankulutusta. Silloin 10 euroa kolmen hengen 20 kilometrin matkaan
häviää autolle pystyyn. Aivan 6-0.



Se vituttaa satunnaista julkisten käyttäjää. Se pitää huolta siitä,
että satunnaisen julkisten käyttäjän viitsimiskynnys
kokonaiskustannusten arviointiin kasvaa entisestään. Se pitää huolta
siitä, että satunnainen julkisten käyttäjä tuskin koskaan muuttuu
omaehtoiseksi vakituiseksi julkisten käyttäjäksi.



Lisätään siihen vielä huonosti toimiva poikittaisliikenne.



Sori vaan, vihreät.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kriisipuuro