torstai 15. helmikuuta 2007

Kuluttajavirasto heristi sormea


Muistatteko Kanavapäällikkö-insidentin (1) (2)? Kuluttajavirastosta tuli ystävällistä mailia, jossa kertoivat tehneensä kannanoton, jossa puututaan siihen että:

"kuluttajan on saatava
ostopäätöksensä tueksi riittävät tiedot markkinoitavasta palvelusta ja
markkinoijasta. Markkinoinnissa tulee ilmoittaa selkeästi koskevatko
yksilöidystä palvelusta annetut tiedot antenni-, kaapeli- vai
satelliittivastaanottoa. Sopimusehtojen osalta on ilmoitettava muun muassa
mahdollisesta sopimuksen määräaikaisuudesta. Kiinnitimme huomiota myös
hintatietojen ilmoittamista koskeviin lainsäädännön vaatimuksiin sekä ilmaisujen
kuten ”ilmainen” käyttämiseen markkinoinnissa. Käsittelimme myös
lisäetumarkkinoinnin vaatimuksia, pienellä kirjasinkoolla annettuja tietoja,
vertailevaa markkinointia ja hyvän tavan vastaista, kuten syrjivää
markkinointia."

Kanavapäällikkö-kampanjaan liittynee eniten kohta:

4. Ilmaisujen kuten ”ilmainen” käyttö markkinoinnissa

Ilmoituksissa kiinnitetään usein huomiota ilmaisujen kuten ”ilmainen” käyttämiseen markkinoinnissa. ”Ilmaisesta” tai ”vastikkeettomasta” kokeilusta kuluttaja on sidottu automaattisesti maksulliseen tilaukseen tai kuluttajille markkinoidaan ”ilmaista” kokeilua televisiomainoksessa taikka puhelinmyyjän toimesta ja vasta myöhemmin ilmenee, että kokeilujakson saadakseen on sitouduttava tilaukseen.

Kuluttaja ei saa tarjousetua ilmaiseksi, jos hän joutuu sitoutumaan maksulliseen palvelusopimukseen edun saadakseen. Ilmaisujen kuten ”ilmainen” ja ”vastikkeetta” käyttö on tällöin kuluttajansuojalain 2 luvun 1 §:ssä tarkoitetulla tavalla sopimatonta.

Kuluttajansuojalain 2 luvun 2 a §:n mukaan markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta ja edellyttämällä kuluttajalta maksua, hyödykkeen palauttamista tai säilyttämistä taikka muuta toimenpidettä. Niin sanottu negatiivinen myynti on siten kielletty. Palvelun vastikkeettomasta kokeilusta ei voi seurata automaattisesti tilausta.

On toki mahdollista, että kuluttaja tekee nimenomaisesti maksullisen palvelusopimuksen, joka sisältää lisäetuna maksuttoman kokeilujakson. Tällaisessakin tilanteessa yksittäistä mainosta on pidettävä sopimattomana ja harhaanjohtavana, jos mainoksessa esitellään vain ”ilmaista” kokeilumahdollisuutta, mutta ei tuoda lainkaan taikka selkeästi ja helposti havaittavalla tavalla esille, että kysymys on itse asiassa maksullisesta tilauksesta. Yksittäisen mainoksen harhaanjohtavuutta ei näissä edellä tarkoitetuissa tilanteissa poista esimerkiksi se, että myöhemmin muussa markkinointi-aineistossa annetaan tieto siitä, että kuluttaja voi irtisanoa tilauksen tiettynä ajankohtana ennen maksullisen kauden alkamista kustannuksitta.

Koko kannanotto löytyy täältä.

Kuluttaja-asiamies kertoi saaneensa useita ilmoituksia kuluttajilta, ja kannanotto on lähetetty valituksen kohteena olleille yrityksille ja alan järjestölle. Neljä kuukautta siihen kannanottoon kului, mutta parempi myöhään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kriisipuuro