perjantai 28. maaliskuuta 2008

Soitan sitten sinulle



Vaikka mielestäni suhteellisen nykyaikaisena ihmisenä arvostankin kovasti kaiken maailman nettipalveluja (kunhan ne on hyvin toteutettu) sun muuta elämää digitaalisesti, toisinaan ottaa päähän sellainen nettisuuntautuneisuus, joka jättää perusasiat netin ulkopuolella täysin ruotopuolelle.

Meille on tullut Aku Ankka vajaat 10 vuotta, siitäkin huolimatta, että siinä on liikaa hollantilaista skeidaa tyypeiltä, joiden suosiota ei voi herrojen piirustustaidottomuuden perusteella käsittää lainkaan. Noh, se on sivuseikka.

Koko vajaan 10 vuoden aikana useista muutoista huolimatta lehtitilaus on aina seurannut uskollisesti perässä niin, ettei kertaakaan ole jäänyt lehti tulematta. Esimerkillistä toimintaa kaikin puolin siis. Siispä kun nyt sitten ensimmäisen kerran kävi niin ettei lehteä tullut, asiallisin ja sovittelevin mielin odotimme pääsiäisen yli sen kummemmin murehtimatta - ehkä lehti on vain myöhästynyt, pyhät ja kaikki. Kuitenkin tuli jo uusi keskiviikko ja uusi Akkari ajallaan, joten asiakaspalveluun oli otettava yhteyttä.

Sen seurauksena koitti lievä yllätys. Lehti, jonka erheetöntä palvelua olemme arvostaneet tähän asti kovasti sai hetkessä roimat miinuspisteet täysin ala-arvoisesta asiakaspalveluinformaatiosta: apinalaatikossa oli asiakaspalvelun puhelinnumero ja sähköisen asiakaspalvelun osoite, mutta ei mitään muuta. Ei ollut asiakaspalvelun aukioloaikoja eikä puhelun hintaa, vaikka 030-numero indikoi mahdollista törkykallista soittoa - mutta kun ei edes tiedä kuinka kallista.

Lopputuloksena tuli ensimmäisen kerran soitettua 15 minuuttia asiakaspalvelun sulkeutumisen jälkeen. Ja toisen, onnistuneen soiton hinta on mysteeri ilmeisesti puhelinlaskun tuloon asti, koska asiakaspalvelutilanteessa puhelun hinnan kysyminen sitten kuitenkin lopulta unohtui.

Niin, www.asiakaspalvelu.fi:ssähän voisi hoitaa asioita ilmaiseksi. Ei se silti tarkoita, että oleellinen tieto nettiä jostain syystä käyttämättömille pitäisi jättää kertomatta. Kun ei sitä edes siellä www.asiakaspalvelu.fi:ssäkään ole. Eikä tulematta jäänyttä lehteä voi oikein tiedustella minkään webilomakkeen kautta muutenkaan, jos haluaa vastauksen mielellään samana päivänä.

On sinänsä huvittavaa, että esimerkiksi Journalisti-lehti kirjoitti taannoin varsin vittuilevaan sävyyn jutun siitä, kuinka vaikea on netistä löytää lehtien nettisivuilta toimittajien sähköpostiosoitteita (niin kuin olisi sähköpostiosoitteita imuroivien spämmirobottien takia mitään järkeä sellaisia julkaista netissä, kun ne on usein kuitenkin siinä itse painotuotteessa toimittajan nimen alla jutussa tai apinalaatikossa), mutta ei viitsinyt mainita siitä kuinka huonossa jamassa lehtien itsensä apinalaatikot ovat muunkin kuin sähköpostiosoitteiden osalta.

Journalistin jutun kieroutunut ja ennakkoasenteellinen pointti oli, että lehdet eivät mukamas halua palautetta. Pitäisikö siis ymmärtää niin, että Sanoma Magazines ei halua asiakaspalvella? Onneksi ei sentään niinkään. Asiakaspalvelutilanne itse asiakaspalvelijan kanssa oli kuitenkin nimittäin erittäin miellyttävää, ja huomasipa palveluhenkilö aivan oma-aloitteisesti että tilaus kannattaisi muuttaa halvempaan vaihtoehtoon pidemmällä laskutusvälillä kuin mitä se nyt on. Osasipa myös kertoa, että jos jatkossa lehti jää taas tulematta, myös postiin voi olla yhteydessä. Mikäpä siinä, se on onneksi sentään pvm/mpm, ja aukioloajatkin saa edes sieltä netistä selville.

Uusi Akkari on tulossa jälkilähetyksenä ja muutama muu pitkään roikkunut tilausta koskeva asia saatiin hoidettua. Enää hirvittää vain puhelinlasku.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kriisipuuro