lauantai 9. toukokuuta 2009

Eurovision countdown 3: The Final Five


Hei kaikki, me ollaan täällä taas! Olemme siis päässeet vihdoinkin loppusuoralle. Enää jäljellä EBU:n neljä suurinta maksajaa ja voittaja, jotka pääsevät perinteisesti suoraan finaaliin. Laulujen numerot ovat siis jo valmiiksi tiedossa olevat esiintymisnumeronsa finaalissa, jos ihmettelette moista.


Finaali, 16. toukokuuta


































3. Et s'il fallait le faire - Ranska
Minä:
***  Poika: **
Minä:
Ranskaa rassaa varmaan lähes yhtä kovasti kuin brittejä, että mikään ei tunnu toimivan. Joko yritetään jollain ihan alternatiivisella kuten Sebastian Tellierillä viime vuonna (mikä ei ollut lainkaan huono) tai sitten aletaan kaivata Edith Piafia. Tänä vuonna kaivataan sit Piafia ja luotetaan siihen, että kyllä iso tähti hanskaa kurjankin laulun. Valitettavan tylsä ja väritön.
Poika: Oli maailmantähti tai ei, niin huono biisi.










10. Mamo - Venäjä
Minä: **** Poika: ****
Minä: Kun sitten vihdoinkin isolla rahalla ja epäaidolla siirapilla voitto saadaan kotiin, niin on mukavaa kun eivät enää spennaa, ja kisoihin pääsee jotain vähän aidompaa. 
Poika:
En osaa kommentoida, mutta pidän kuitenkin.










17. Miss Kiss Kiss Bang - Saksa
Minä: *** Poika: **
Minä: Ei tää toimi. Palaset on periaatteessa ihan kohdallaan, mutta kun puppelipoju laulaa tytöistä, niin uskottavuus on aika nolla. Silkkaa sirkustelua. 
Poika:
Tylsä.










23. It's My Time - Iso-Britannia
Minä: ** Poika: *
Minä: Kun on pelleilty ensin muutama vuosi, ja sitten syntyy paniikki, niin kaipa tähän on sitten tyytyminen. Väkisin väännettyä, sopisi varmaan paremmin johonkin Amerikan markkinoille jonkun Idols-kokelaan suuhun.
Poika:
Tylsä niin kuin kaikki muutkin Englannin laulut.










25. La noche es para mi - Espanja
Minä: ** Poika: *
Minä: Idän kosiskelua. Tylsää, sielutonta. Espanja on ollut vuositolkulla ihan kateissa, ja harharetket näemmä vain jatkuvat. Ja onpas kalsea ulosanti naisella, tulee ihan Laura Voutilainen mieleen.
Poika:
Miksi naisella kasvaa videossa timantteja selässä? Ja tylsä biisi.




Poika: Mielestäni tämän vuoden viisut ovat paremmat kuin viime vuonna. Annoin enemmän viisiä ja neljiä tähtiä kuin viime vuonna.


Minä: Minä sen sijaan annoin historiikkikirjanpitoni mukaan viime vuonna yli puoli tusinaa viisitähtistä ja neljää tähteäkin suht reippaasti. Pikakuuntelu myös vahvisti, että ihan syystäkin on annettu. Tänä vuonna selkeitä täyden pisteen kappaleita oli vain kaksi, Bosnia ja Viro. Siitä huolimatta noin kokonaisuutena tämän vuoden anti tuntuu suhteellisen viihdyttävältä. Ehkä jonkin verran vaikuttaa, että jokainen maa tuntuu olevan suhteellisen vakavilla mielin liikkeellä - tai vaikka kieli olisikin poskessa, pelleily ei mene mauttomuuksiin kuten muutamana aiempana vuonna.


Vanhoja viisuja kelaillessa panin muuten merkille näistä Waldon kaltaisista osallistujista, että ei niillä kovin hyvin ole mennyt. Viime vuoden suhteellisen iso viisukansan suosikki Islanti jäi reilusti kärkikympistä. Toissa vuonna DJ Bobo ei päässyt edes finaaliin. Suomen voittovuonna lähimpänä samaa tyyliä olleet Romanian Tornero pärjäsi toki hyvin, mutta Belgian Je t'adore (jonka piti purjehtia kirkkaasti finaaliin) jäi rannalle. Sitä ennen tällaista ysärikamaa ei ole juuri viisuissa kuultu. Ja 90-luvulla yritettiin vielä kovasti jättää jäähyväisiä kasarille... :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kriisipuuro