Toisinaan harmittaa ettei voi lyödä vetoa yhtiöiden kämmäilystä. Olisi jo ihan hyvä potti kertynyt.
Vaihdoin kesäkuun ensimmäinen päivä vanhan iPhoneni uuteen. Edellistä kytkyä oli jäljellä tasan kuusi kuukautta. Soneralla on diili, jonka mukaan uuden kytkyn voi tehdä vaikka vanha ei ole ummessa, kunhan kytkyä on ollut vähintään kuusi kuukautta. Olin siis jo vuoden hyvän puolella.
Diiliin kuuluu, että vanhasta puhelimesta maksetaan jäljellä jääneet osuudet puhelimen hintaa könttänä seuraavalla laskulla. Kuuden kuukauden satsi siis. Koska käytän työpaikan simmiä, olen voinut pitää Minun Sonera -suffiksivammaliittymäni minimissä, sen muutama senttiä vajaa 2 euroa kuussa. Sen kera lasku on ollut kuukausittain 23,99.
No. Tänään tuli lasku. Laskuttavat kuusi kuukautta puhelinta 1.6-1.12. niin kuin pitääkin, mutta myös kuusi kuukautta liittymän kuukausimaksua. Tämän lisäksi kuitenkin laskuttavat vielä kuukauden verran ylimääräistä vanhan puhelimen kuukausimaksua liittymämaksuineen 1.6.-1.7. Tänä vuonna on ilmeisesti kaksi kesäkuuta Soneran mukaan, tai jotain. Ei tuo oikein muulla selity.
Muistavat toki laskuttaa myös uudesta puhelimesta kuukausimaksun. Ihan oikein jopa 1.6.-1.7. niin kuin pitääkin. Joku raja kai se kämmäilylläkin, pitäähän nyt jonkin asian mennä nappiin.
Aloin muistella puolentoista vuoden takaista puhelimen uusimistani. Tuolloin vanha kytkyni oli ihan kunniallisesti jo päättynyt ja päätin siirtyä iPhone-aikaan. Samalla rukkasin liittymäni minimiin pitääkseni kuukausimaksut kurissa. Omalla liittymällä kun ei tulisi soiteltua ja nettailtua kuitenkaan. Kuinka ollakaan seuraava lasku oli tällä tavalla samaan tapaan päällekkäinen. Oli sekä vanhat että uudet kulut samaan aikaan, vaikka ei tietenkään olisi pitänyt.
Asia toki korjaantui tuolloin asiallisella asiakaspalvelulle viestittämisellä - ihan kertaviestityksellä - mutta toki mietin hieman ärsyyntyneenä, että niin paljon olen näitä juttuja muiltakin kuullut, ettei laskusynkronointi tunnu olevan puhelinyhtiöiden vahvimpia puolia. Eikä touhu ole näemmä puolessatoista vuodessa muuttunut miksikään.
Myöhempi edit:
Ja jälleen kerran asioille on onnellinen loppu. Perjantaina soitti heti aamupäivällä (torstaina illalla jätettyäni palautetta) mukava täti, joka pahoitteli, että - yllätys yllätys - minulta tosiaan virheelisesti yritetään veloittaa ylimääräinen kuukausi plus puolen vuoden liittymämaksut vaikka ei pitäisi.
Hupaisaa on tosin se, että joudun nyt itse muistamaan mikä on oikea laskutussumma ja maksaa sen jo saamani virheellisen laskun muilla informaatioilla varustettuna, sillä uutta laskua ei tule ellen halua maksaa uudesta laskusta.
En viitsinyt asiasta enää ruveta sönköttämään, koska täti oli mukava, mutta siis anteeksi nyt vain rakas Sonera. Minun siis pitäisi maksaa uudesta laskusta silloinkin kun virhe on teidän itsenne tekemä? En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti